Je to vlastně hlavní motor jihokorejské ekonomiky, která roste přímo zázračně a překonává už japonskou ekonomiku (možná i díky nižšímu zadlužení a tím pádem větším možností státních investic).
Samsung je na poli mobilních telefonů číslo jedna. A s touto masovou produkcí začínají i problémy. Od technických až po aroganci ekonomického mamuta. A tehdy nastává čas, kdy se má zákazník takovému výrobku raději vyhnout.
Určitě jste slyšeli o problémech s hořícími akumulátory, které pověst firmy hodně zhoršily. Ale můj osobní zážitek mě rovněž přiměl k rozhodnutí, už nikdy si Samsung nekupovat.
Stalo se následovné. Mé mamince se rozbil její prastarý mobilní telefon – ještě tlačítkový právě, když byla na návštěvě ve Vídni. Rozhodl jsem se situaci řešit okamžitě a koupil jsem jí nový Samsung Gagaxy – aby mohla konečně i vidět vnoučata na WhatsApp, kam ihned nadšeně nastoupila. Zdálo se, že jsme problém na několik let vyřešili. Chyba lávky.
Po třech měsících provozu (no dobrá, skoro čtyřech) akumulátor umřel. Jednoznačně nedostatečná kvalita a tedy věc garance. Jaké bylo naše překvapení, když byla garance odmítnuta. Zjišťoval jsem, jak je to možné, na akumulátor je přece jednoroční garance a dozvěděli jsme se, že ani certifikované servisy Samsung v České republice neposkytují garanci na přístroje zakoupené v zahraničí. Zdůrazňuji, že se jednalo o Rakousko, tedy žádnou exotickou krajinu, ale souseda a člena EU, kde se stále hovoří o volném trhu a o volném pohybu zboží.
Zcela jsem problém nechápal. Pán z Duo Mobil v Olomouci nám vysvětlil, že se tak Česká republika brání „šedému dovozu.“ To mi trochu vyrazilo dech, protože jsem to slovo ještě nikdy neslyšel. Prý si tak česká republika chrání svůj vnitřní trh, aby lidé nenakupovali mobilní telefony LEVNĚ v zahraničí, ale museli se spokojit s českou cenou. Podle všeho je tedy mobilní telefon v Rakousku levnější než v České republice – což mě překvapilo nemálo. Normálně se ceny přizpůsobují kupní síle obyvatelstva a ta je v česku ještě stále prokazatelně nižší než v Rakousku. Samozřejmě pokud prodavač nechce zákazníka „natáhnout“ tedy obrat a obohatit se na něm. Což zřejmě – pokud správně interpretuji specialistu z Duo Mobil, je ten případ. Můj přítel argumentoval, že při nákupu auta kdekoliv v EU garance platí v celém prostoru EU. Na to se mu dostalo úsečné odpovědi, že „auto je auto, ale mobil je mobil“.
Moje podezření, že zde něco smrdí a služby telefonních operátorů v Česku jsou zřejmě nestoudně předražené mi právě dnes potvrdila i analýza Evropské Komise. Česko bylo zařazeno ve službách mobilních operátorů mezi čtyři nejdražší země v Evropské Unii (vedle Maďarska, Řecka a Kypru – tedy žádná zrovna vybraná společnost. A zdá se, že k tomu požívají o politickou ochranu státu. Občan tedy znovu zůstal na cestě a nikoho nezajímá.
Ale zpět k našemu problému ze Samsungem.
V certifikovaném Servisu Samsungu ovšem akumulátor neměli. Prý má maminka příliš moderní přístroj a tak musí Aku objednat. „Ale to víte, paní, teď jsou svátky, to určitě tak rychle nestihneme, nejdřív tak za týden.“
Zkuste dnes žít týden bez telefonu!
Kolik bude oprava stát, zatím nikdo nedokázal říct. Tedy skutečně velmi kvalitní a kompetentní servis.
Garance tedy neplatí, akumulátor nefunguje, musíme do Samsungu zainventovat a dělám to určitě naposledy. Má důvěra v tuto firmu je nenapravitelně otřesena. Jak to tedy vlastně je?
- Mohl si onen pán z Duo Mobil v Olomouci tento důvod vymyslet, aby nemusel nic dělat? Dost nepravděpodobné, protože firmě jde přece o peníze a garanční opravy jsou vděčným objektem příjmu.
- Čeští zákonodárci skutečně přijali nějaký zákon nebo vyhlášku o „šedém dovozu“ a garance na zboží zakoupené v zahraničí v Evropské Unii skutečně neplatí. Zřejmě si čeští zákonodárci nedovolili použít termín „černý dovoz“ který ztotožňujeme s pašeráctvím, aby je EU nežalovala. Celá EU jako jednotný hospodářský prostor je pak jen špatným žertem a nemusíme se divit, když se rozpadne. Pokud z volného pohybu zboží profitují jen výrobci a prodejci, ale ne zákazník, k čemu to pak je? Páni zákonodárci očividně zapomněli, že volit chodí právě oni zákazníci. Poněkud paradoxní mi připadá, že certifikovaná firma, zastupující Samsung v České republice nezastupuje zájmy své firmy, ale české ekonomiky, tedy přesněji řečeno českých prodejců mobilních telefonů. O tom že nemá náhradní díly, raději pomlčím.
- Samsung sám má smlouvy ne s EU ale jen s jednotlivými zeměmi a prodeje se řídí pak smlouvami s národními státy, což by svědčilo o nekompetentnosti firemního vedení. Kvalita výrobků má stále se zhoršující pověst a po této osobní zkušenosti samozřejmě už u Samsungu nikdy mobilní telefon kupovat nebudu. A nedoporučoval bych to ani nikomu jinému.
- Každopádně je ztráta důvěry zákazníka Samsungu naprosto ukradená. To odpovídá novému myšlení prodejců – reklamace jsou obecně odmítány, hledá se každá záminka, aby výrobce nemusel za poruchu ručit. Ostuda? Ale prosím vás, za tu se přece neplatí! Zažil jsem to před několika lety u fotoaparátu Ricoh. Zákazník je prodejci naprosto lhostejný, jestli přijde znova nakupovat nebo ne, je jedno, rozhoduje jen nejbližší kvartál a v něm se dá odmítnutím garance získat pár euro. Že zákazník už nikdy nepřijde? Ale to se přece v běžícím kvartálu neprojeví! Dlouhodobé strategie, které platily ještě v letech devadesátých, jsou už opuštěny, rozhodující je jen rychlý zisk.
Mimochodem, mohl by mi někdo ze čtenářů, který se v právní situaci vyzná lépe než já, ozřejmit jak to ve skutečnosti je? Rád bych se v té džungli vyznal.
PS: Ani po týdnu není problém vyřešený. Samsung prý poslal do ostravského servisu špatnou baterku. Ještě otázky?
1. Duo Mobil v Olomouci není autorizované servisní středisko SAMSUNG
2. pokud je problém týden čekat na vyřízení reklamace výrobku, který se oficiálně v ČR zatím neprodává, je možná trabl v očekávání zákazníka
3. Je smutné, že SAMSUNG údajně poslal špatnou baterii, ale s faktem, že když si koupím telefon v cizině, prostě může být záruční oprava komplikovanější, je třeba počítat a na tohle zjištění by měl stačit selský rozum.
Samozřejmě mě můžete označit za kverulanta a hlupáka – což nepřímo děláte.
Ovšem trvám na následujícím:
1) Akumulátor by neměl umřít po třech měsících provozu.
2) Certifikovaný servis je vizitkou značky v dané zemi. Nejen, že náhradní akumulátor nemá, ale po týdnu, kdy došel objednaný, byl tento nesprávný (servisman očividně ani nevěděl, jaký akumulátor má objednat a nevěděl, koho se má zeptat) a muselo se čekat znova. Tedy žádný týden ale nakonec bezmála měsíc.
3) “Šedý dovoz” s odmítáním garance přístrojů nakoupených v EU je lumpárna, která má českého zákazníka vydat na milost a nemilost monopolu domácich prodejců, kteří nabízejí předražené služby.
Možná vám to všechno nevadí, mně ano. K tomuto rozhodnutí jsem přišel “selským rozumem.”